MET DE MITJET NAAR DE GROOTSTE WOESTIJNRALLY TER WERELD
Komende Dakar staat er een bijzondere auto aan de start: de MitJet Off Road. Michiel Becx is met zijn team al enkele jaren bezig deze tweewiel aangedreven buggy door te ontwikkelen voor de zwaarste rally ter wereld. Met een team van eigen mensen en een bijzondere servicetruck, de Expandable, wil de Brabander een plaats in de top dertig bemachtigen. De komende periode volgen nog diverse tests en een deelname aan de rally “Hearts of Morocco” om zo de puntjes op de i te zetten voor deze legendarische rally.
Becx, geboren op 23 juni 1975, is een gepassioneerd ondernemer en eigenaar van Becx Verhuur. Daarnaast is hij bezig met de ontwikkeling van Expandable voertuigen, die volgens een vast principe uitschuifbaar zijn. Een van de Expandables is de servicetruck van Becx Competition. Een mobiele werkplek die van alle comfort en gemakken voorzien is om het serviceteam optimaal te laten presteren. Waar de concurrentie werkt in tentjes met wind en in het stof is het bij Becx Competition schoon en comfortabel.
De man die Becx de weg wijst tijdens Dakar is zijn trouwe navigator: Edwin Kuijpers. Kuijpers en Becx hebben samen al veel rally’s gereden en weten wat ze aan elkaar hebben. Daarnaast heeft Kuijpers ontzettend veel technische kennis van de MitJet en kan daardoor relatief snel fouten in de buggy herkennen en, indien nodig, oplossen.
De MitJet is letterlijk het kleine broertje van de Peugeot buggy’s, hij wordt in dezelfde fabriek gebouwd maar is zo’n 40 centimeter smaller en korter dan de Peugeot. De MitJet is ontwikkeld voor korte afstandsrally’s, ongeveer 500 kilometer, dus het is een bijzondere uitdaging om de buggy klaar te stomen voor het grote werk. De auto wordt aangedreven door een V8 benzinemotor met een sequentiële zes-versnellingsbak en heeft tussen de 400 en 500 PK.
“Ik kijk erg uit naar onze eerste deelname aan Dakar,” vertelt Becx. “Het wordt een uitdaging voor ons, zowel voor de mensen die nog maar weinig ervaring hebben in zo’n grote rally als voor het materiaal. Maar een ding is zeker: we gaan ervoor! Het team is technisch zeer bedreven en met de Expandable servicetruck hebben zij ook de middelen om de MitJet door de rally heen te krijgen. We hopen op een plek in de top 30, hetgeen een ware topprestatie zou betekenen voor een kleine auto tussen de grote jongens.”