BECX EN KUIJPERS OVERNACHTEN IN DE WOESTIJN MET SCHADE AAN DE MITJET
De vierde etappe van Dakar is het eerste deel van de marathon etappe waarbij de deelnemers geen service hebben. Het terrein is zwaar, veel zand en fesh fesh en veel stenen. Veel van de pistes zijn kapot gereden tegen de tijd dat Michiel Becx en Edwin Kuijpers daar doorheen moeten. Op diverse plaatsen kiezen zij ervoor om een omleiding te nemen, omdat bepaalde stukken onbegaanbaar zijn. Op een van die stukken rolt de MitJet en lijkt er motorschade te zijn ontstaan. Becx moet een moeilijke keuze nemen en besluit om terug te rijden naar Arequipa, hij moet opgeven.
Aanvankelijk wilden Becx en Kuijpers niet opgeven, maar de sweeper overtuigde Becx toch om via de harde weg terug te rijden. “Het was echt een zware dag, veel zand en stenen. We hebben ruim drie uur vast gestaan in die witte fijne fesh fesh, tot aan onze knieën. Daarna bleef het lastig, zoveel stukken waren echt kapot gereden. Daardoor hebben we gezocht naar alternatieve pistes om zo toch door te kunnen. Eentje was zo scherp en zacht dat we rolden met de MitJet, maar we kwam wel weer op onze wielen terecht. We konden verder tot de neutralisatie, helaas bleek daar dat de motor een tik heeft gehad.”
Zij begonnen het tweede gedeelte in de schemering: “Het werd al donker, maar we gingen het toch proberen. We zagen al deelnemers terugkomen omdat het niet te doen was. Dat bleek ook, het was zo donker dat we echt niets zagen. Maar, we wilden niet opgeven dus we reden verder. Uiteindelijk raken we in een greppel en rijden we daar lek. Daarna was het onmogelijk geworden, we besloten om op een berg in de vallei te overnachten. Daar hebben we eerst de auto klaar gemaakt om door te kunnen wanneer het licht werd, want we hadden een krom wiel en het bandenaflaatsysteem was afgebroken.”
“Op een gegeven moment komt de sweeper voorbij en wij overleggen met hem over de proef en het vervolg. Zij adviseren om terug te rijden naar Arequipa omdat morgen doorgaan waarschijnlijk ook niet lukt doordat de route daar nog slechter was. Als er dan iets zou gebeuren dan waren we op onszelf aangewezen. Wij wilden natuurlijk door, maar zij adviseerden echt om terug te keren. Uiteindelijk hebben we dat toch gedaan, maar ook dat was een tocht… Wederom veel kapot gereden en langs diepe ravijnen. Om 1 uur waren we in Arequipa.”
Becx wil op zondag graag verder rijden: “In het reglement staat de optie voor diegene die zijn uitgevallen in de eerste week om te kunnen herstarten in de tweede week. Het levert geen medaille op, maar je leert wel veel. Dat is voor ons de reden om te proberen, dus we gaan de komende twee dagen proberen om de MitJet te herstellen. We hebben echt alles geprobeerd, maar onze eigen veiligheid is het allerbelangrijkste.”